lørdag 7. mars 2009

Tur til fjellgården Bredek sommeren 2008

I sommer fikk vi besøk av en tidligere studiekamerat av meg og hans familie. I lengre tid hadde vi snakket om at de skulle komme nordover, og endelig klaffet det slik at de fikk det til.
Jeg ønsket å vise dem den storslagne naturen vi har i distriktet. Derfor tok dem og sønnene mine med på tur til ned nedlagte fjellgården Bredek som ligger ved inngangen av Stormdalen som ligger i Saltfjellet/Svartisen nasjonalpark.


På bildet til høyre er vi kommet så langt at vi skal over første hengebro. Den går over elva Tespa i elvemøtet mellom Tespa og Stormdalselva. De små syntes dette var vedlig spennende. Ei bru som gynger når de skulle gå over ei frådende elv.

Her ble det litt feil i rekkefølgen, men skitt au. Dette er jo første forsøk på å legge inn stoff. Bildet er fra oversida av Stormdalsfossen. Et vakkert skue som jeg desverre ikke har fått fotografert enda, men det kommer.

På turen innover til Bredek var det veldig varierende vær. Kraftig vind, trodde vi skulle få oppleve hvorfor Stormdalen er kalt for Stormdalen og kraftig regn.

Heldigvis viste det seg at det var folk på gården slik at vi fikk komme inn for å bytte klær og spise maten vår innomhus. Da vi var klare for avgang igjen var det blitt et alldeles nydelig turvær som holdt seg resten av dagen.






Hovedbygningen på gården. Fjøset like bortenfor og andre bygninger.














Her er ungene på oppdagelsestur. Hva som er inni dette lille huset er jeg ikke sikker på. Interessant var i det i alle fall.













Her ser vi innover dalen. Innerst finnes det enda en gård. Der må man dra seg over elva med båt. Det er en fin tur som jeg vil anbefale på det varmeste.











Utsiktsbilde fra trappa på hovedhuset. Mektige omgivelser.

På 80-tallet hadde Statkraft seriøse planer om å demme opp hele Stormdalen. Dammen ville ha gått langt opp i fjellsida. Heldigvis ble det ikke noe av de planene. I Stormdalen sies det at man finner ulike plantetyper som man normalt ikke skal finne på våre breddegrader. Hvilke planter det er snakk om tør jeg ikke si sikkert.








Her har vi kommet et stykke på vei videre. Rydningen for gården synes godt i landskapet. Rana Museum er de som står for vedlikehold av stedet. Det er også muligheter for å få leie stedet for overnatting. Kanskje kommer huldra på besøk?









Stormdalselva flyter flott i landskapet. For deg med skarpt blikk ser du hengebroa som går over elva, brokaret på venstre side.











Ei av hengebruene vi måtte over på turen. Minstemann på turen var Amund på fire år. Makan til flink gutt skal du lete lenge etter. Tross surt vær og langt å gå for en liten kar, var det ikke noe klaging eller sutring.









Her står jeg på oversida av fossen i Stormdalselva. Frådende vann som piskes sammen til skum.

1 kommentar:

  1. Heiii,og velkommen til Blogglandia.Så gøy at du heiv deg med du også.Så flott innlegg du har laga her,litt av en debut må jeg si.Dere hadde en flott tur der forstår jeg.Tror ikke jeg hadde tort å gå over den hengbrua,så skummelt ut.Du kan jo sjekke bloggene til de gutta som står på blogglista mi.John,RuneE,Ivar Ivrig,Rune og Esnorway har fine blogger.Ha det godt:o)

    SvarSlett